Elektriciteitswet
De Elektriciteitswet is het gevolg van de privatisering en liberalisering van de energiemarkt. In de Elektriciteitswet en Gaswet uit 1998 staan regels en wetten waar netbeheerders en energieleveranciers zich aan moeten houden.
Vrije energiemarkt
De Energiekamer werkt in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en zorgde dat deze regels en wetten ook daadwerkelijk nageleefd worden. Zo weten energieleveranciers hoe ze zich moeten gedragen in de vrije energiemarkt. Misbruik van een machtspositie is bijvoorbeeld verboden. Een energieleverancier mag best de grootste zijn, maar mag daar geen misbruik van maken. In het verleden zijn bedrijven uit andere sectoren op grond van een soortgelijke wet beboet voor het maken van prijsafspraken. Tegenwoordig is de Energiekamer onderdeel van ACM (Autoriteit Consument en Markt) en wordt de term Energiekamer nauwelijks nog gevoerd.
Wat betekent de Elektriciteitswet voor jou?
Als we het voorbeeld van prijsafspraken aanhouden wordt ook duidelijk wat de voormalige Energiekamer met de Elektriciteitswet voor jou betekent. De Energiekamer controleert of energieleveranciers de prijzen niet kunstmatig hoog houden door het maken van prijsafspraken. De consument zou hier de dupe van zijn. Daarnaast stelt de Energiekamer elke drie jaar de maximale hoogte van stroomtarieven vast. Verder beoordeelt de Kamer één keer in de twee jaar of netbeheerders over voldoende transportcapaciteit beschikken om aan de energievraag te kunnen voldoen en ze controleren of de bedrijven voldoende transparant zijn. Dit alles ten behoeve van eerlijke concurrentie en daar plukt de consument de vruchten van. Die krijgen een eerlijke prijs.
ACM
Zoals gezegd is niet de Energiekamer, maar ACM tegenwoordig verantwoordelijk voor uitvoeren van de Elektriciteitswet. De Autoriteit Consument en Markt heeft de volgende missie:
"De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten. Kansen voor innovatie, nieuwe producten, diensten en bedrijven. Keuzes voor consumenten, die echt wat te kiezen hebben en durven kiezen. Omdat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goedwerkende markten."