9,2
2112 Beoordelingen
Energievergelijker wordt beoordeeld met een 9,2 van 1 10 bij 2112 beoordelingen.
Hulp nodig? Bel dan: 020 726 7109

Energieconsument krijgt meer grip op eigen energiegegevens

Energieleveranciers en netbeheerders hebben het beste voor met de consument. Vooral wanneer het om het beheer en de uitwisseling van energiegegevens gaat. Om dit goed en zorgvuldig te kunnen doen zullen de energiebedrijven extra investeren in maatregelen die dit bevorderen.

De investering in extra maatregelen geeft de energieconsument meer grip op hun persoonlijke energiegegevens. Zo moeten consumenten onder meer vooraf nadrukkelijk toestemming geven aan een energieleverancier wanneer deze gegevens wil inzien en gebruiken om bijvoorbeeld een energieaanbod op maat te kunnen doen.

Energieaanbod op maat

De extra maatregelen moeten er onder andere voor zorgen dat de consument meer grip krijgt op de energiegegevens in zijn huishouden of bedrijf. Ook willen de energiebedrijven op deze manier aantonen dat de energieconsument erop kan vertrouwen dat de gegevens juist worden beheerd en uitgewisseld. 

Juist ook voor consumenten die overwegen een nieuw energiecontract aan te gaan, is de extra investering in maatregelen een mooi geluid. Wanneer je als consument een nieuw contract overweegt, kun je de energieleverancier vragen om een aanbod op maat te doen. Om dit aanbod te kunnen maken, heeft de energieleverancier gegevens nodig over onder meer de aansluiting, het verbruik en de einddatum van het lopende contract. Persoonlijke informatie dus waarvoor je als consument toestemming moet geven om deze in te zien. Met de nieuwe maatregelen is deze toestemming vragen de eerste stap die de energieleveranciers moeten nemen om het aanbod te kunnen maken. 

Privacy en dataveiligheid

De aanscherping van de maatregelen hebben alles te maken met dataveiligheid. Zeker ook in de energiebranche spelen deze onderwerpen een steeds belangrijkere rol, met het oog op de privacy van de consument en met betrekking tot de energietransitie. Steeds meer consumenten wekken zelf energie op via zonnepanelen of ze rijden elektrische auto’s die ze op een slimme manier willen laden. De investering van de energieleveranciers en netbeheerders sluit dus aan op hedendaagse privacy-vraagstukken én op de ontwikkelingen richting de toekomst.

Bespaar
ca €650 per jaar