maandag 26 oktober 2020

Elektrische auto thuis of op de zaak opladen blijkt goedkoopste oplossing

De een na de andere fabrikant heeft ze inmiddels beschikbaar: een elektrische auto. Waar in 2019 de Tesla Model 3 nog met afstand de populairste elektrische auto in Nederland bleek, wordt die interesse steeds meer verdeeld over ook andere autofabrikanten. Denk hierbij onder meer aan de elektrische varianten van de Kia Niro, Volvo XC40 en ook Volkswagen. Een elektrische auto dient echter uiteraard opgeladen te worden met elektriciteit, waarvoor de mogelijkheden uitgebreider zijn dan simpelweg tanken bij een pompstation. Wat hierbij dan de goedkoopste manier is, blijkt vaak nog onduidelijk.

Openbaar laden ondoorzichtig

Elektrische auto’s zijn met name populair onder leaserijders. Logisch ook, want er zijn veel financiële voordelen aan, zoals een verlaagde bijtelling. Deze is nu nog 8%, maar zal in januari 2021, net als afgelopen jaar, stijgen met 4% naar in totaal 12%. Eind 2019 was er daarom een enorme toename te zien in de verkoop van elektrische auto’s. Ondanks de coronaperikelen wordt dit jaar eenzelfde piek verwacht om nog te profiteren van een lagere bijtelling.

De focus voor deze leaserijders, en ook het bedrijf waar ze voor werken, ligt echter doorgaans op de auto zelf. Bij het laden wordt doorgaans niet echt stilgestaan. Het resultaat is dat deze leaserijder vaak een laadpas krijgt om openbaar op te kunnen laden. Het probleem van openbaar laden is echter dat je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld benzine of diesel tanken, niet van tevoren kunt zien hoeveel je nu eigenlijk gaat betalen per kWh of wat het starttarief is. Dit blijkt gemiddeld op €0,45 per kWh te liggen via een AC-lader, waar dit bij een DC-lader (snellader) vaak nog een stuk hoger ligt (boven de €0,60). Het varieert echter flink per lader, waardoor je eigenlijk nooit weet waar je aan toe bent voor je de auto koppelt. Het resultaat: de gemaakte kosten per kilometer zijn relatief hoog en vergelijkbaar met die van een dieselauto (exclusief o.a. de wegenbelasting)

Een laadpaal thuis of op de zaak

Deze ondoorzichtige manier van laden is een belangrijke reden waarom veel elektrische rijders voor een laadpaal thuis kiezen. Een dergelijke laadpaal is een doorgaans eenmalige (fiscaal aftrekbare) investering van grofweg €1.500 tot €2.000. Dit biedt echter vervolgens niet alleen het gemak van thuis laden, maar is ook simpelweg goedkoper onderaan de streep. Thuis betaal je namelijk altijd hetzelfde tarief voor het laden van een elektrische auto, het kWh-tarief van de energieleverancier. Gemiddeld is dit zo’n €0,23, ongeveer de helft van het tarief van openbaar laden dus. Installeer je een laadpaal bij de zaak, dan ligt dit energietarief vaak nog veel lager (gemiddeld zo’n €0,08). Wie veel kilometers maakt heeft de laadpaal daarmee relatief snel terugverdiend. De laadpaal is bovendien ook te gebruiken voor een volgende of andere elektrische auto.

  Kosten per liter/kWh Verbruik per 100 kilometer Kosten per kilometer
Benzine €1,69 6 liter €0,1014
Diesel  €1,28  5 liter  €0,064
LPG  €0,83  7 liter  €0,0581
Elektrisch openbare laadpaal  €0,45  15 kWh  €0,0675
Elektrisch eigen laadpaal  

€0,23

 

15 kWh

 €0,0345
Elektrisch eigen laadpaal zakelijk  

€0,08

 

15 kWh

 €0,012

 

Helemaal ideaal is het natuurlijk als je ook over zonnepanelen beschikt. Sommige laadstations hebben de mogelijkheid om je auto enkel op te laden met zonne-energie, waardoor je dus zelfs helemaal gratis laadt.

Energieverbruik laten vergoeden door werkgever

De kosten voor het laden worden, net als tankkosten, doorgaans betaald door de werkgever. Het lijkt wellicht een gedoe om de laadkosten te declareren bij de werkgever wanneer je thuis laadt, niets is echter minder waar. Veel slimme laders bieden door middel van een slim backoffice de mogelijkheid de verbruikt kilowatturen geautomatiseerd door te sturen naar de werkgever. De werkgever kan deze laadpaal thuis laten plaatsen bij een werknemer. De kosten voor het plaatsen hiervan worden doorgaans bovenop de leasekosten/bijtelling gerekend. Een laadstation wordt gezien als een investering en is dus fiscaal aftrekbaar. Meer weten over de fiscale voordelen als bedrijf? Lees dan verder bij Jonglaan.