Voordelen elektrisch rijden

Nederlanders zijn al jaren één van de koplopers als het gaat om (energie)zuinig rijden. Dankzij diverse stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid wordt elektrisch rijden ook steeds aantrekkelijker gemaakt. Met een elektrische auto bespaar je namelijk fors op de gebruiks- en onderhoudskosten, betaal je minder belasting, is tanken voordeliger en draag je bovenal bij aan een beter milieu. Wij leggen uit wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden. Voor zowel zakelijk als particulier gebruik.

Kosten elektrische auto

Een elektrische auto is een stuk duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Ondanks de forse prijsdalingen van de afgelopen jaren is het prijsverschil nog steeds aanzienlijk. Het rijden van een elektrische auto heeft echter een aantal voordelen: 

  • Lagere tot geen kosten op de motorrijtuigenbelasting
  • Lagere tot geen kosten op de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen). 
  • Voordeliger in onderhoud: minder bewegende delen, dus minder slijtage en een langere levensduur. 
  • De energiekosten van een elektrische auto zijn een stuk lager dan bezinekosten.

Subsidies elektrisch rijden zakelijk gebruik

Voor zakelijk gebruik een elektrische auto aanschaffen? Veel ondernemers komen in aanmerking voor Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Er zijn zelfs Europese subsidies voor internationale bedrijven beschikbaar. Dit maakt overstappen op elektrisch rijden tot een zeer aantrekkelijke keuze. 

Het bedrag waarover de subsidie gerekend wordt verschilt van €35.000 tot €50.000 euro. Dit bedrag is afhankelijk van het type auto: aardgas-, waterstof- elektrische en plug- in hybride autos komen in aanmerking voor deze subsidies.

Ook is het mogelijk om een subsidie voor de plaatsing van een laadpaal te ontvangen wanneer het aankoopbedrag voor de paal hoger is dan €2.500 euro.

Rekenvoorbeeld van het RVO:
Stel de aanschafprijs van een elektrische auto (code G3110) is € 70.000. De elektrische auto komt voor maximaal €50.000,- in aanmerking voor MIA. Op het meldingsformulier vult u een bedrag in van € 50.000. Het netto voordeel van de MIA is bij 36% aftrek en 25% belastingtarief: 36% x 25% x 50.000 = € 4.500. 

De actuele hoogte van de subsidies staan op de website van het RVO vermeld. 

Slimme laadpunten
Voor leaserijders zijn er tegenwoordig "slimme laadpunten", waarmee het mogelijk is om gegevens over de hoeveelheid geladen stroom direct door te sturen voor verrekening. Je kun je de kosten vergoed krijgen, zonder daarvoor een declaratie in te dienen. Als je zakelijk least en de elektrische auto thuis oplaadt, maak hier dan duidelijke afspraken over met je werkgever. 

Elektrisch rijden particulier 

Voor de particulier bestaan er helaas nog geen subsidies voor de aanschaf van een elektrische auto. Via verschillende energieaanbieders is het wel mogelijk om korting te krijgen op de aanschaf van een elektrische laadpaal of een ander voordeel voor elektrisch rijden. Bekijk goed de voorwaarden hiervoor per leverancier!

Het is goed mogelijk dat er de komende jaren wel geld vrijgemaakt wordt voor particulieren, om de aankoop van elektrische autos te stimuleren. 

Zodra er meer betaalbare modellen met een hogere actieradius (300 kilometer of meer op één lading) op de markt verschijnen, zal elektrisch rijden voor particulieren pas een aantrekkelijkere optie worden. Kijkend naar de plannen en investeringen van grote autofabrikanten is de verwachting dat elektrisch rijden al binnen een paar jaar voor het grote publiek aantrekkelijker wordt.

Nadelen
Het grootste nadeel voor particulieren is de hoge aanschafprijs van de auto. Ook is de Total Cost of Mobility (TCM) van een elektrische auto hoger. De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en lagere onderhoudskosten wegen bij lange na niet op tegen de hoge aanschafwaarde van de auto. In de meeste gevallen is daarnaast een aanvullende investering nodig om laadpalen voor thuis en/of het werk aan te schaffen.

Energieverbruik elektrische auto

Het energieverbruik van een elektrische auto is het aantal kilowattuur, welke doorgaans per kilometer wordt weergegeven. Afhankelijk van het gewicht en het gebruik van de auto, verbruikt een elektrische auto gemiddeld minimaal 0,08 kWh/km tot maximaal 0,30 kWh/km. De exacte kosten van het thuis opladen van een elektrische auto zijn natuurlijk afhankelijk van welke stroomtarieven je energieleverancier hanteert. Ben je van plan om een elektrische auto aan te schaffen, of heb je er net één aangeschaft? Dan is dit het uitgelezen moment om te bekijken of het overstappen naar een andere energieleverancier misschien voordeliger is. 

Oplaadpunten 

De twee nadelen van elektrisch rijden zijn de beperkte afstanden die je per opgeladen batterij kunt afleggen (actieradius) en de wachttijd van het opladen van de accu onderweg (circa 45 minuten). Het aantal oplaadpunten bedraagt dit jaar 14,874, deze punten zijn voor iedereen toegankelijk. Hiervan zijn er in november 2017 al 775 snelle oplaadpunten. Daarnaast zijn er nog eens 16,495 oplaadpunten welke niet voor elk publiek toegankelijk zijn. Denk hierbij aan oplaadpunten voor medewerkers van een bedrijf.

Thuis opladen

Ondanks deze positieve ontwikkelingen, is het nog steeds aan te raden om een oplaadpaal voor thuis aan te schaffen. De kosten voor het aanschaffen van een laadpaal voor thuis variëren tussen de €1000 en €1500 inclusief installatie, uiteraard afhankelijk van het type laadpaal en de omgeving waarin de paal wordt geïnstalleerd. Daarnaast worden er kosten gemaakt voor het opladen van de auto. De gebruikskosten van openbare laadpunten en snelladers zijn afgelopen jaren fors gestegen.

Zonnepanelen

Tegelijkertijd wordt het zelf opwekken van energie (met zonnepanelen of via een energiecoöperatie) steeds populairder. Dit is financieel interessant voor gebruikers van een elektrische auto. Voor mensen met de mogelijkheid om thuis of op het werk de auto op te laden, kost rijden op elektriciteit praktisch de helft minder dan benzine of diesel. Ter vergelijking*: elektrisch rijden kost gemiddeld 3,5 cent per kilometer, waar rijden op benzine ongeveer 11,5 cent per kilometer kost. (* vergelijking is afhankelijk van de actuele bezineprijs.)

 

Lees meer