maandag 11 mei 2015

Huishoudens besparen meer dan 300 miljoen met vergelijken en overstappen

Tussen januari 2014 en maart 2015 hebben Nederlandse huishoudens gezamenlijk zo’n 327 miljoen euro bespaard. De besparing komt door vergelijken van en overstappen naar nieuwe energieleveranciers, zorg- en autoverzekeringen. Het vergelijken van aanbieders en leveranciers lijkt stevig te zijn ingeburgerd onder de Nederlandse consument.

De cijfers komen naar voren uit een onderzoek van onderzoeksbureau CG Selecties. En die cijfers zijn interessant. Het grootste deel van de bespaarde euro’s, 28,5 procent, werd op de spaarrekening gezet. Zo’n 11,7 procent werd geïnvesteerd in onderhoud en 10,9 procent gebruikte het geld om schulden af te lossen.

Vergelijken en overstappen

Vergelijken is inmiddels vast onderdeel van ons consumentengedrag. Dat blijkt wel uit het feit dat meer dan de helft van de Nederlanders in het afgelopen jaar zijn energieleverancier en zorgverzekeraar heeft vergeleken met een andere aanbieder. Op autoverzekeringen zijn we iets minder scherp, maar ook daar was in 2014 nog altijd één op de vier Nederlanders mee bezig.

Leuk detail is dat vooral mannen hun energierekening en autoverzekering vaker vergelijken dan dat vrouwen dit doen. Voor zorgverzekeringen geldt dit juist andersom. Hoogopgeleiden vergelijken vaker dan laagopgeleiden en vergelijken blijkt het populairst onder grootverdieners met een brutosalaris van 60.000 euro of meer. Eén op de vijf Nederlanders heeft overigens nog nooit vergeleken.

Snel besparen via vergelijkingssite

Van alle onderzochte markten wordt er in de energiemarkt veruit het meest vergeleken en overgestapt. 10,5 procent van alle Nederlandse huishoudens kiezen op die manier voor een kostenbesparing. Op de vraag of men van plan is de komende tijd over te stappen naar een andere leverancier antwoordt 28 procent ‘ja’.

Wanneer Nederlanders energieleveranciers en zorgverzekeringen vergelijken, kiest 80 procent voor een vergelijkingssite. Bij autoverzekeringen ligt dit percentage op 55 procent. 28 procent vergelijkt liever zelf en 20 procent maakt hiervoor gebruik van de diensten van een tussenpersoon. Vergelijkingssites worden vooral gebruikt vanwege het gemak en de tijdsbesparing.

 

Bron: acm.nl

 

 

 

 

Stuur deze pagina door naar een vriend
{{messageSuccess}} {{messageError}}
Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.