Nieuwe leverancier failliet, wat nu?
Als je (nieuwe) energieleverancier failliet gaat, ontvang je waarschijnlijk van hen bericht dat ze uitstel van betaling hebben aangevraagd. Dit uitstel vragen ze aan omdat de directie van het bedrijf voorziet dat ze niet langer aan hun financiele verplichtingen kunnen voldoen. Doorgaans wordt dan de vergunning voor het leveren van energie ingetrokken. Als de energieleverancier vervolgens echt failliet verklaard wordt, krijg je doorgaans een nieuwe energieleverancier toegewezen. Wil je daar geen klant worden? Dan ben je vrij om over te stappen!
Wat betekent dit voor jou als klant?
De levering van stroom en gas wordt in alle gevallen voortgezet. Zodra de vergunning van je energieleverancier is ingetrokken, is er echter sprake van een vensterperiode. Tijdens deze periode kun je (nog) niet overstappen naar een andere energieleverancier als je dat zou willen. De bewindvoerder onderzoekt eerst samen met de directie of een andere leverancier de energielevering kan overnemen. Als dat niet mogelijk is, worden alle klanten verdeeld over de overige energieleveranciers.
Overstappen naar leverancier naar keuze
Na de vensterperiode kun je desgewenst weer overstappen. Je kunt dus zelf bepalen of je bij de vervangende leverancier blijft of dat je wilt overstappen naar een andere leverancier.
De energielevering gaat door
Als er ontwikkelingen plaatsvinden ten aanzien van je energiecontract, zul je hierover altijd worden geïnformeerd en je hoeft je geen zorgen te maken over de levering van je energie. De curator is verder verantwoordelijk voor de afhandeling van financiele zaken.