dinsdag 5 augustus 2014

Inval kartelpolitie bij energieveilers vanwege vermoede prijsafspraken

Een onderzoek door RTL Nieuws was voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs voldoende reden voor een inval bij een aantal aanbieders van energieveilingen. De ACM heeft het vermoeden dat de consument wordt misleid door mogelijke verboden prijsafspraken.

Je komt ze tegenwoordig veelvuldig tegen. Mooie aanbiedingen van energieveilers. Organisaties als Vereniging Eigen Huis, Sloop de Crisis, ANWB en De Telegraaf verzamelen eerst een grote groep consumenten en laten verschillende energieleveranciers vervolgens een 'scherp' bod doen. Het beste bod krijgt de deal. En daar profiteert de consument van. Althans, zo wordt het gebracht.

Verboden prijsafspraken

Uit het onderzoek van RTL Nieuws komt echter een ander verhaal naar voren. Zo blijkt dat bij de acties van eerdergenoemde organisaties soms eerst een kortingspercentage of streefgetal wordt vastgesteld. Wordt deze zogenaamde bodemprijs geboden, dan krijgt de betreffende bieder de deal. 

Een lager bod dan het vastgestelde streefgetal wordt als ongeldig gekwalificeerd. Een beter bod doen dan vooraf is afgesproken is op die manier dus niet mogelijk. “Dat is misleidend en zelfs nadelig voor de consument. Bovendien heeft het trekken van verboden prijsafspraken, oftewel kartelvorming”, aldus Hans Vedder, hoogleraar Mededingingsrecht.

‘Bodemprijs niet in strijd mededingingsregels’

Vereniging Eigen Huis, Sloop de Crisis, ANWB en De Telegraaf hebben bevestigd dat zij hebben gewerkt met een streefgetal of vast kortingspercentage. Zij ontkennen echter met klem dat dit in strijd is met de mededingingsregels. 

ACM betwijfelt dat. "Uit de informatie waarover wij nu beschikken maken we op dat bij sommige veilingen partijen mogelijk hebben samengespannen", zo laat een woordvoerder weten. "Dat is niet eerlijk... en mogelijk misleidend voor consumenten." Mocht de ACM misstanden constateren dan kan ze hoge boetes opleggen.

Dure tussenschakels

Dat het voordeel van energieveilingen vooral bij de consumentenorganisaties terechtkomt, bleek al uit eerdere onderzoeken van RTL Nieuws. Zelf zoeken naar de voordeligste aanbieding levert bovendien in 7 van de 8 onderzochte gevallen aanzienlijk meer voordeel op. Energievergelijker.nl schreef hier al eerder een verrassend nieuwsitem over. 

Bron: RTL Nieuws 

 

 

 

Stuur deze pagina door naar een vriend
{{messageSuccess}} {{messageError}}
Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.