donderdag 23 mei 2013

NMa, Opta en Consumentenautoriteit fuseren

Toezichthouders bundelen krachten   

De Consumentenautoriteit, telecomwaakhond Opta en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) bundelen haar krachten. Vanaf 1 april zijn de toezichthouders verder gegaan onder de nieuwe naam: Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

De fusie
Op de vraag waarom de drie toezichthouders gefuseerd zijn antwoordt de beoogd bestuursvoorzitter van ACM het volgende: "Door de samenvoeging brengen we het beste uit drie werelden bij elkaar, waardoor wij de effectiviteit van ons toezicht kunnen vergroten." Ook zorgt de fusie voor een besparing. Volgens het ministerie van Economische Zaken een besparing van 7.7 miljoen euro per jaar.

De drie organisaties houden elk toezicht op delen van de markt: de NMa bekijkt kartelvormingen en prijsafspraken, de Opta houdt de telecom -en postsector in het oog, en de Consumentenautoriteit waakt voor inbreuken op het consumentenrecht.

Veranderingen
Onlangs is ook de nieuwe website gelanceerd in de nieuwe huisstijl van de toezichthouder. De Autoriteit & Markt wil via de website iedereen op een begrijpbare manier informeren over haar rol binnen de samenleving, zodat er een centrale plek is.

Voor de consument verandert er weinig. Zij kunnen nog steeds met vragen en klachten terecht bij www.consuwijzer.nl. Voor de zakelijke markt heeft het ook weinig consequenties, maar zullen de regels vooral makkelijk. 

Meer informatie
Bedrijven kunnen informatie vinden over de wetten waarop de Autoriteit Consument & Markt toeziet op acm.nl.