maandag 11 januari 2016

Wederom meer overstappers energie in 2015

Overstappen naar een andere energieleverancier blijft onverminderd populair. Sterker nog: in 2015 stapten meer Nederlandse consumenten over dan ooit tevoren. 15,1 procent koos het afgelopen jaar voor een nieuwe leverancier. De stijging van het aantal overstappers houdt al vijf jaar onafgebroken aan.

In 2015 stapte opnieuw een recordaantal consumenten over naar een andere energieleverancier. In totaal werden er 2,3 miljoen overstappen verwerkt. Dat is een groei van 15 procent ten opzichte van 2014. In vergelijking met 2010 is dat zelfs een toename van 85 procent. We kunnen dus wel zeggen dat overstappen aardig ingeburgerd begint te raken.

Energie vergelijken en overstappen: snel geregeld

Volgens Energie-Nederland, de belangenorganisatie van vrijwel alle energieleveranciers in Nederland, vertellen de cijfers veel over de stemming van de consument. De drempel om over te stappen wordt steeds lager en de Nederlander weet de weg binnen de energiemarkt én naar het beste aanbod.

Energieleveranciers hebben dan ook nogal wat te bieden. Zo hebben zij samen een enorme variatie in producten waardoor er altijd wel een aanbod op maat is. Wat volgens Energie-Nederland ook helpt zijn de vergelijkingswebsites die het de consument bijzonder makkelijk maakt om te vergelijken. Op bepaalde websites, zoals energievergelijker.nl, wordt zelfs het werkelijke overstappen volledig geregeld.

Aanbod op Maat

De drempel om over te stappen wordt op verschillende manier steeds verder verlaagd.  Zo ontwikkelden Energie-Nederland en toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) de aanpak ‘Aanbod op Maat’. Deze aanpak vergemakkelijkt het vergelijken van de vele aanbiedingen en mogelijkheden. Sinds 1 juli 2015 bieden alle leveranciers hun producten aan volgens ‘Aanbod op Maat’. 

“Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe én bestaande klanten. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere service en innovatie.”, aldus Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als consument kun je er dankzij deze aanpak dus van op aan dat je eenvoudig kunt kiezen voor een aanbod dat werkelijk bij je past. 

 

Bron: Energie-Nederland, ACM

 

Stuur deze pagina door naar een vriend
{{messageSuccess}} {{messageError}}
Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit e-mailadres lijkt ongeldig. Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.
Dit is een verplicht veld.