Energieleverancier Essent

Essent

Essent is een van de grootste energiebedrijven van Nederland. Essent is onderdeel van het overkoepelende moederbedrijf Innogy. Essent staat voor betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.

Over Essent Energie

Op het gebied van energieleveranciers is Essent een van de grote spelers. Op de Nederlandse markt levert Essent energie aan ruim 2,5 miljoen particuliere en zakelijke klanten. Als onderdeel van energieconcern RWE produceert Essent zelf een groot deel van de energie en is daarom ook een van de grootste leveranciers van duurzame energie. De groene stroom van Essent is namelijk voor 80% afkomstig uit Nederlandse windenergie en biomassa, de overige 20% wordt geproduceerd door buitenlandse waterkracht. Essent biedt daarnaast voor milieubewuste consumenten CO2- neutraal gas. Naast duurzame stroom en gas levert Essent aanbiedingen, oplossingen en goede klantenservice voor hun particuliere klanten.

Ervaringen met Essent Energie

Van plan om over te stappen naar Essent? Of toch liever eerst de ervaringen van huidige klanten van Essent bekijken? Dat kan! Op deze pagina hebben wij een aantal ervaringen van verschillende klanten verzameld om je te kunnen voorzien van de meest compleet mogelijke informatie.
Zelf een beoordeling over Essent achterlaten? Vul dan het beoordelingsformulier in. Je input is meer dan welkom.

Welkomstkortingen en actietarieven

Je wilt natuurlijk niet meer betalen dan nodig is voor je energieleverancier. Dit kun je dan ook voorkomen door gebruik te maken van onze overstapmodule. Na het invullen van je gegevens in de energievergelijker, krijg je meteen te zien welke energieleveranciers de laagste actietarieven en de hoogste welkomstkortingen hanteren. Contracten met actietarieven worden namelijk vaak gecombineerd met aantrekkelijke welkomstkortingen. Deze welkomstkorting ontvang je echter pas aan het eind van je contract. Het is de kunst om ieder jaar opnieuw de laagste prijs te betalen voor energie. Dit doe je door ieder jaar opnieuw een vergelijking te maken en te kiezen voor het meest aantrekkelijke contract.

Energiecontracten Essent Energie particulier

Essent werkt met vaste- en variabele energiecontracten. Je kunt kiezen voor een contract van één of drie jaar met een vast tarief: Helder 1 jaar of Helder 3 jaar. Je kunt echter ook kiezen voor een Modelcontract, zodat je altijd het actuele tarief betaalt. Met het actuele tarief wordt bedoeld dat je om het half jaar de nieuwe, actuele prijs betaalt voor energie.

    •    1 jaar: dit contract geeft je de zekerheid van een jaar lang stroom tegen een (van tevoren vastgesteld) bedrag. Hierdoor heb je een jaar lang energie voor dezelfde prijs. Dit contract is tussentijds niet opzegbaar.
    •    3 jaar: dit contract levert je drie jaar lang energie voor een vaste prijs. Hoe langer het contract, hoe lager de energieprijs die je aangeboden krijgt. Je zit wel drie jaar lang aan hetzelfde contract vast.
    •    Model contract: bij dit flexibele contract wordt de energieprijs bepaald door de markt, je betaalt de markttarieven. Je profiteert dan van lage energieprijzen wanneer de prijzen zakken, maar je betaalt meer zodra de energieprijzen weer stijgen. Een flexibel contract is daarentegen wel ten alle tijden opzegbaar.

Zakelijke energiecontracten 

Voor de MKB-ers heeft Essent deels groene en deels grijze stroom in de contracten verwerkt. Essent behoort wel bij één van de voordeligere energieleveranciers, dit komt door de combinatie van duurzame en niet duurzame energie. 
Vergelijk de leveranciers van zakelijke energie met elkaar om de beste keuze te maken. 

Essent Energie opzeggen en overstappen

Overstappen naar Essent? Of overstappen naar een andere energieleverancier? Je kunt nu gemakkelijk alle andere energieleveranciers vergelijken met onze overstapmodule. Het opzeggen van je contract kan zonder enige extra moeite. Je huidige contract wordt namelijk door de leverancier waar je naar gaat overstappen opgezegd. Wel zo fijn!

Opzegtermijn

Je kunt bij het afsluiten van een contract vaak kiezen tussen een contract van één, twee of drie jaar. Gedurende de contracttijd kun je niet zomaar overstappen. Indien je toch eerder wilt overstappen, moet je waarschijnlijk een opzegvergoeding betalen. Na afloop van een contractperiode wordt deze vaak stilzwijgend verlengd en daarmee omgezet in een onbepaald tijdscontract. Dit contract voor onbepaalde tijd kun je wel opzeggen zonder een opzegvergoeding te moeten betalen. Heb je een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Dan hoef je alleen rekening te houden met de opzegtermijn van 30 dagen.

Verhuizing doorgeven

Ga je verhuizen? Dan kun je er voor kiezen om je energiecontract te beëindigen, over te laten nemen of om het contract mee te nemen naar je nieuwe adres. Als je je contract van Energiedirect.nl mee wil nemen naar je nieuwe adres, is het zaak om ervoor te zorgen dat je minimaal 14 dagen van te voren de verhuizing doorgeeft aan Energiedirect.nl. Onze overstapmodule geeft je de mogelijkheid om aan te geven of je binnenkort gaat verhuizen, of onlangs bent verhuisd. Hierbij kun je bijvoorbeeld een datum in de toekomst opgeven, waarop Essent energie moet gaan leveren op je nieuwe adres.

Contactgegevens en telefoonnummer Essent Energie

Je kunt contact opnemen met Essent door middel van de onderstaande contactgegevens.

Telefoonnummer: 0900 1550
Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
Website: https://www.essent.nl/

Gemiddelde beoordelingen
6,5 uit 10
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van H.Meijerink
10 uit 10

Goed tevreden over Essent

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van J.Groot
10 uit 10

Prima service, gebruiksmanager om verbruik en klosten in de gaten te houden werkt zeer goed, aanrader

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Creemers
8,3 uit 10

Wij hebben een goede beoordeling van Essent, nooit klachten gehad en al zeker niet overgestapt. Waar het goed is, moet je blijven. Ik blijf bij Essent!

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Peter
10 uit 10
Alles soepel geregeld, top!
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Joost de Groot
10 uit 10
Uiteindelijk goedkoper uit door de lagere vastrecht kosten.
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van yvonne hunink
6 uit 10

ben aan t twijfelen over essent was er vorig jaar maar 6 maanden en moest 150 euro bij betalen kreeg altijd terug ben alleen en betaal iets van 135 euro hoe kan dit nou

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Anita van Dijk
9,3 uit 10

Prima energieleverancier. Nog nooit problemen gehad. Duidelijke factuur en makkelijk je maandbedrag te verhogen. Echt een topper en echt een aanrader

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Burak
6 uit 10
Ze sturen direct een aanmaning en alles gaat door elkaar. Site is zeer onoverzichtelijk, ik raad iedereen aan om NIET naar essent te gaan. Bespaar je de hoofdpijn.
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Maureen
3,3 uit 10
Slechte klachtenafhandeling! Komen beloftes niet na! Ga opzoek naar een andere leverancier!
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van jo
4,3 uit 10

ok

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van J. te P
4,3 uit 10
Wij hebben enige tijd geleden een infrarood paneeltje bij Essent gekocht. Op zich waren wij hier tevreden mee totdat dit spontaan na 1 3/4 jaar barstte. De garantietermijn was inmiddels verlopen. Natuurlijk is het paneeltje enige tijd gebruikt en heeft het soms lang aangestaan, maar het lijkt ons toch niet dat het paneeltje (ongeacht hoe lang het aanstaat) door haar eigen warmte kan/mag barsten. Door de beveiliging is het ook niet meer te gebruiken. Wij zitten met een kater en hebben derhalve de mening en standpunt van Essent gevraagd. Op de eerste mail via de orderbon heeft Essent niet gereageerd. Op vervolgens een klacht via "mijn essent" kregen wij direct een telefoontje van een zeer aardige meneer. Deze vertelde ons dat Essent het probleem begrijpt, dit probleem nog niet eerder had gehoord, dit probleem zich ook niet zou moeten voordoen en zich kon verplaatsen in de situatie dat we hierdoor met een kater blijven zitten. Het standpunt van Essent is echter dat ze niets hiermee doen omdat de garantie is afgelopen. Essent maakt wel een aantekening (?!) indien dit euvel vaker zou voorkomen. Wij zijn van mening dat zo een paneeltje niet zomaar kan/mag barsten. Volgens ons kan Essent zich uiteraard houden aan de garantietermijn maar dit is zo een rare storing dat: A) gezien het begrip van de situatie door Essent en de conclusie van Essent dat dit zich niet kan/mag voordoen uit coulance het paneeltje gewisseld kon worden of .. B) Essent een telefoontje naar de leverancier van het paneeltje kon doen. Immers, misschien kan/wil deze iets leren van dit probleem of ging deze sowieso gezien de situatie van/met zijn product tot actie over. Geen van beide. Essent kiest de weg van de minste weerstand en zegt daarmee "veel plezier ermee". Wij vinden dit voor dit afwijkende geval een zeer slechte service.
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van J. te P
2,3 uit 10
Wij hebben enige tijd geleden een infrarood paneeltje bij Essent gekocht. Op zich waren wij hier tevreden mee totdat dit spontaan na 1 3/4 jaar barstte. De garantietermijn was inmiddels verlopen. Natuurlijk is het paneeltje enige tijd gebruikt en heeft het soms lang aangestaan, maar het lijkt ons toch niet dat het paneeltje (ongeacht hoe lang het aanstaat) door haar eigen warmte kan/mag barsten. Door de beveiliging is het ook niet meer te gebruiken. Wij zitten met een kater en hebben derhalve de mening en standpunt van Essent gevraagd. Op de eerste mail via de orderbon heeft Essent niet gereageerd. Op vervolgens een klacht via "mijn essent" kregen wij direct een telefoontje van een zeer aardige meneer. Deze vertelde ons dat Essent het probleem begrijpt, dit probleem nog niet eerder had gehoord, dit probleem zich ook niet zou moeten voordoen en zich kon verplaatsen in de situatie dat we hierdoor met een kater blijven zitten. Het standpunt van Essent is echter dat ze niets hiermee doen omdat de garantie is afgelopen. Essent maakt wel een aantekening (?!) indien dit euvel vaker zou voorkomen. Wij zijn van mening dat zo een paneeltje niet zomaar kan/mag barsten. Volgens ons kan Essent zich uiteraard houden aan de garantietermijn maar dit is zo een rare storing dat: A) gezien het begrip van de situatie door Essent en de conclusie van Essent dat dit zich niet kan/mag voordoen uit coulance het paneeltje gewisseld kon worden of .. B) Essent een telefoontje naar de leverancier van het paneeltje kon doen. Immers, misschien kan/wil deze iets leren van dit probleem of ging deze sowieso gezien de situatie van/met zijn product tot actie over. Geen van beide. Essent kiest de weg van de minste weerstand en zegt daarmee "veel plezier ermee". Wij vinden dit voor dit afwijkende geval een zeer slechte service.
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Rob Wolters
6 uit 10

Al jaren klant bij Essent, maar elk jaar blijkt met het switchen van en naar Essent via de Energievergelijker altijd goed voor je budget!!

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van Carola
4 uit 10
Ik zoek zo snel mogelijk een andere aanbieder. i.v.m Vakantie iets te laat betaald .. 20 euro boete. Nu per ongeluk December betaald in plaats van November.. 20 euro incassokosten terwijl de termijn voor December niet eens versteken is. Krijg de rekening via e-mail, niet erg overzichtelijk en deze mis of je vergeet je dus wel eens. Op betalingsoverzicht van de bank word geen maand vermeld, waardoor nog meer verwarring ontstaat. De rekening via mail is slechts korte tijd te voldoen waarna betaling niet meer mogelijk is tot je een aanmaning krijgt met... juist !!! 20 euro incassokosten!! Voelt als oplichting na jarenlang trouwe klant te zijn geweest uit gemakzucht
Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van T. de Vries
6 uit 10

Essent weigert om uit zichzelf vaste klanten te benaderen voor een voordelig tarief, Daarom nu overgestapt met energievergelijker.nl

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van M. Schouten
4,3 uit 10

Tsja, ik vind het niet goed. Het energievoorschot wordt zomaar verhoogd met 27 euro, zonder enig bericht. Men gaat ervan uit dat je alles maar gewoon weet. Dat is niet zo. Men verhoogd ook alles meteen met 20eruo als je niet meteen betaald zoals zij dat willen. Zodra ik kan, duurt helaas nog even, stap ik over.

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening
Beoordeling van mevrouw
6 uit 10

Ik wil heel graag van essent af, reden hiervoor is ben jaaaaren klant bij essent maar ben nog nooit benaderd voor een aanbieding of lager tarief als trouwe klant. heb een keer klantenservice gebeld en ben afgesnouwd door 1 van hun medewerkers...zeer zeer slecht

Prijs product
Klantenservice
Bereikbaarheid
Klachtenafhandeling
Overstapproces
Energierekening

Top 3 energiebronnen Essent

Uit het stroometiket van Essent blijkt dat de geleverde elektriciteit voornamelijk is opgewekt met behulp van de volgende energiebronnen :

  • Hernieuwbare energiebronnen (38,1%)
  • Kolen (33,1%)
  • Aardgas (20,6%)

Door de stroometiketten met elkaar te vergelijken, kun je nu dus nóg beter een keuze maken uit de meest groene energieleveranciers.

Stroometiket

Stroometiket Essent

Het stroometiket van Essent geeft weer op welke manier hun stroom wordt opgewekt. Op het stroometiket is dus duidelijk te zien hoeveel procent van de stroom uit aardgas, kolen, kernenergie of hernieuwbare bronnen (bijvoorbeeld windenergie of zonne-energie) afkomstig is. Daarnaast zie je op het stroometiket ook hoeveel CO2 per KWh de energieleverancier uitstoot en hoeveel kernafval per KWh een leverancier produceert. Het stroometiket verschijnt ieder jaar vóór 1 mei en geeft de situatie van het voorafgaande jaar weer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houd toezicht of de stroometiketten juist en op tijd worden aangeleverd. 

Stroometiketten vergelijken

Door op Energievergelijker stroometiketten met elkaar te vergelijken, kun je een nog betere overstap maken. Je beoordeelt eenvoudig het stroometiket van je huidige energieleverancier en die van de andere aanbieders van energie. Wiens stroom heeft volgens jou de meest geschikte herkomst? En is de stroom die je nu afneemt wel degelijk zo groen als je dacht? De herkomst van de geleverde stroom kan onderling behoorlijk verschillen. Een goede zaak dus, om voordat je overstapt een blik te werpen op het stroometiket.